Cliëntenonderzoek volledig geautomatiseerd
- Voldoe aan de verplichtingen van de Wwft en AVG
- Onderzoek natuurlijke personen en organisaties
- Bespaar veel tijd door automatisering en geïntegreerde aanpak
Cliëntenonderzoek: Hoeveel (onnodige) tijd is jouw organisatie kwijt aan Wwft & KYC?
Gratis whitepaper Wwft
Populaire functies op een rij
Importeer kvk-nummer van je klant, Tikl voert cliëntenonderzoek uit
Voer het KvK-nummer in en haal de bedrijfsgegevens bij de Kamer van Koophandel automatisch op. Bestaat het bedrijf niet of is het failliet, dan wordt dat direct getoond. Geen verrassingen meer!
-
Aanvullende gegevens worden automatisch toegvoegd waaronder verrijkte SBI-codes, BTW nummer en Google Streetview
-
Geschikt voor particulieren en Nederlandse organisaties
-
Bulkimport mogelijk, voer tot 50.000 klanten per keer in
Automatische client outreach
Documenten zoals statuten of aandeelhoudersregister eenvoudig opvragen bij klant en direct archiveren.
-
Klant uploadt zelf documenten, zoals aandeelhoudersregister
-
Klant beantwoordt vragen, zoals herkomst vermogen
-
Mijn-omgeving voor klant in jullie look-and-feel
Direct inzicht in de waarschijnlijke UBO’s en verifiëer met je klant
Breng de waarschijnlijke UBO's van jouw klant direct in beeld. Stuur automatisch de UBO-verklaring naar jouw klant voor aanpassing, verificatie en digitale ondertekening.
-
Inzicht in de verstuurde en ontvangen UBO-verklaringen
-
Automatische verificatie van de ondertekenaars
-
Je klant is binnen 2 minuten klaar
Direct inzicht in de tekenbevoegden
Geen organisatie is te complex! Automatisch wordt bepaald wie bij een organisatie tekenbevoegd zijn en welke bevoegdheid zij hebben. Een tekenbevoegde kan zich digitaal identificeren en verifiëren met iDIN of Paspoort/ ID-scan
-
Zekerheid over de bevoegdheid
-
Volmachten worden ook meegenomen
-
Meerdere bevoegdheden per persoon? Ook dat is inzichtelijk
Direct inzicht in het organogram
Het automatisch opgestelde organogram toont je alle Nederlandse organisaties en (buitenlandse) bestuurders of (buitenlandse) enigaandeelhouders. Zo zie je precies hoe de eigendoms- en zeggenschapsstructuur van de klant in elkaar zit.
-
Overzichtelijk opgesteld organogram
-
Personen en organisaties apart neergezet
-
Volmachten kunnen ook getoond worden
Direct inzicht in mogelijke risico’s
Sluit bedreigingen uit doordat je automatisch inzicht hebt waar de mogelijke product-, geografische, integriteits- en organisatiesrisico’s bij jouw klanten liggen. Beoordeel deze en mitigeer de risico's.
-
PEP, sanctielijsten en adverse media
-
Websites van de klant scrapen om activiteiten te bepalen
-
Trustkantoor aanwezig? direct een melding
Digitaal klanten identificeren en de voortgang bijhouden
Verstuur vanuit jouw mailadres automatisch een identificatieverzoek naar de UBO's, tekenbevoegden of particulieren. Jouw klant identificeert zich met iDIN of een Paspoort/ID-scan binnen 2 minuten.
-
Automatische herinneringen
-
Monitor de verstuurde en ontvangen identificaties
-
Voldoe aan de AVG en Wwft
Direct inzicht in het voorlopige risicoprofiel van je klant
Iedere klant krijgt direct een voorlopig risicoprofiel na het automatische cliëntenonderzoek. Gebaseerd op een risicomodel ontwikkeld door EY en CMS.
-
Direct zichtbaar: gemiddeld, boven gemiddeld of hoog.
-
Risicomodel is vooraf aanpasbaar
-
Snel inzicht in de risicoprofielen van jouw klanten
Complete auditlog en veilige opslag
De dossiers worden beveiligd bewaard met een complete auditlog voor een traceerbaar cliëntenonderzoek.
-
Auditlog: altijd inzicht in wie, wat, wanneer heeft uitgevoerd in een klantdossier
-
Auditlog is niet aanpasbaar
-
Exporteren van alle data met beveiliging
Continue klantmonitoring en alerts
Is een UBO een PEP geworden of is de organisatie failliet? De KvK-wijzigen worden automatisch aangegeven in het dossier. Zo kan je event-driven herbeoordelen en bespaar je tijd.
-
PEP, Sanctie, Adverse Media-scan iedere maand, kwartaal of jaar
-
Maandelijks inzicht in wijzigingen bij KvK
-
Geen onnodige clientonderzoeken meer nodig
Centraal dashboard met klantenoverzicht, alerts en to do’s
Voor de compliance officer of eindverantwoordelijke geeft het dashboard een gemakkelijk overzicht op het dashboard. Hierdoor ben je in control voor de cliëntenonderzoeken.
-
Real-time inzicht in alle klanten en risiconiveaus
-
Overzicht van de status van alle identificaties
-
Volledig overzicht van alle openstaande acties en risico's.
Integreer Tikl in jouw KYC-proces en voeg medewerkers toe
Stel zelf de medewerkersautorisaties in zodat je altijd overzicht behoudt.
-
Stel aparte rechten in per gebruikersgroep
-
API-koppeling met jouw systemen mogelijk
-
Bepaal toegangsrechten per medewerker
Jouw klantgegevens zijn veilig en maximaal beveiligd
Dataveiligheid staat voorop. Op allerlei manieren is jouw data beschermd. En alles voldoet aan de hoge eisen van de AVG en Wwft.
-
IP whitelisting, 2-factor authentication, private server in EU
-
Alleen noodzakelijke gegevens worden opgeslagen
-
Voldoet aan de strengste AVG eisen
Google automatisch UBO's en organisaties
Voor extra zekerheid, Google direct de namen van organisaties en personen.
-
Eigen Google Search query instellen
-
Personen en organisaties Googelen
-
Resultaten direct gearchiveerd
Waarom bedrijven voor Tikl kiezen
Financieel Toezichtrecht aan de Vrije Universiteit
Director bij XXImo
Veelgestelde vragen over de Wwft-tool
Wat is Wwft, CDD en KYC?
Hier hebben wij een uitgebreid stuk over geschreven, lees meer in ons artikel: Wat is Wwft, AML, PEP, KYC, UBO?
Wat is de standaard technische ondersteuning die jullie bieden?
Tikl regelt de installatie, inrichting en geeft een workshop voor medewerkers. Daarnaast kunnen vragen altijd telefonisch en per mail worden gesteld.
Hoe werkt jullie software samen met anti-witwasregelingen?
Continu houdt Tikl nieuwe wet- en regelgeving bij rondom de Wwft-cliëntenonderzoeken. Waar nodig passen wij de tool hierop aan.
Wat is de doorlooptijd voor het verifiëren van een identiteit?
Het versturen van een identificatieverzoek kan binnen 1 minuut en de klant kan zich ook binnen 1 minuut identificeren. Een paar seconden later staat de identificatie en de verificatie in de solution. Op vooraf door jou ingestelde momenten worden herinneringen gemaild.
Biedt jullie software real-time updates en rapportages?
Ja
Hoe kunnen gebruikers de software aanpassen aan hun specifieke behoeften?
In de instellingen van de tool is zeer veel mogelijk. Bij de installatie worden de instellingen gezamenlijk doorlopen en bepaald. Hierdoor voldoet de tool ook aan jouw specifieke behoeftes.
Biedt jullie bedrijf specifieke aanpassingen en consultatie aan voor grotere implementaties?
Voor specifieke aanpassingen staan we altijd open. Eenvoudige aanpassingen zijn vaak binnen enkele dagen gerealiseerd. Complexe wijzigingen kunnen vaak ook binnen enkele weken worden gerealiseerd. Tikl maakt alle software zelf. Hierdoor kunnen we snel schakelen. Grotere klanten werken daarnaast op hun eigen server in de cloud. Dit biedt de mogelijkheid om alleen voor hen specifieke aanpassingen te maken. Uiteraard bieden we onze klanten ook consultatie daarbij.
Biedt jullie Wwft-tool automatische verificatie van identiteiten aan?
Ja, de identificatie wordt direct en automatisch geverifieerd. Heeft een ander persoon zich geïndentificeerd? Dan staat er direct een melding in de solution.
Hoe beveiligen jullie onze klantgegevens in de Wwft-tool?
De data in de tool wordt zeer zwaar beveiligd. Hiermee voldoen wij ook aan de eisen van grote klanten zoals Leaseplan of Bol.com.
Bieden jullie integraties met andere systemen aan?
API-koppelingen naar alle systemen die ook een API-koppeling hebben, zijn mogelijk. Hiermee kan data naar de tool worden gestuurd en op specifieke momenten worden verstuurd.
Wat is de nauwkeurigheid van jullie identificaties?
Hoog. Met de identificaties voldoen we aan de hoogste standaarden die onder ander door DNB zijn bepaald. Lees ook het interview met Prof. dr. Bart Joosen die onze tool en vooral de identificaties zeer kritisch heeft beoordeeld.
Wat zijn jullie verificatiebronnen voor identificaties?
De identificatie wordt geverifieerd met de data in het Handelsregister.
Hoe handelen jullie false positives bij de PEP, Sanctie en Adverse Media scan af?
Personen en organisaties worden gescand op PEP, sanctie en adverse media risico's. Hierbij worden hits getoond die voor 100% matchen en hits die bijna matchen. Bij beide hits moet de gebruiker in de tool beoordelen of daadwerkelijk sprake is van een hit.
Hoe beschermen jullie de privacy van de klanten?
Alleen de noodzakelijke data wordt opgehaald en opgeslagen. Bijzondere persoonsgegevens zoals BSN, kopie paspoort of pasfoto worden niet opgeslagen. Hiermee voldoe je aan de AVG en de Wwft. Lees ook het interview met Prof. dr. Bart Joosen die onze tool en vooral de identificaties zeer kritisch heeft beoordeeld.
Biedt jullie software ondersteuning in meerdere talen en voor internationale klanten?
De standaard taal in de tool is Engels. Mails naar en pagina's voor klanten staan standaard in het Nederlands en het Engels. Identificatieverzoeken kunnen verstuurd worden naar vrijwel iedereen in de wereld met een paspoort. Het volledige cliëntenonderzoek voor organisaties kan alleen worden gedaan voor organisaties met een Nederlands KvK-nummer.