Tikl klantverhaal De Jong Administratie & Advies:
De Jong Administratie & Advies bespaart tijd met Tikl
“KYC stopt niet na de onboarding van een klant”
Anderhalf jaar geleden bundelden ze hun krachten: Michel de Jong met zijn kantoor in Velsen en Bjorn Veenstra met dat van hem in Alkmaar. Onder de naam De Jong Administratie & Advies zorgen ze nu met een team van twintig man dat hun klanten – veelal horecaondernemers, andere mkb’ers en zo’n zestig energiecoöperaties – hun administratie op orde hebben. Michel en Bjorn gebruiken Tikl in de onboarding van nieuwe klanten. “Tikl zorgt voor helderheid en bespaart tijd.”
“Onze klantenkring brengt zo zijn eigen, specifieke uitdagingen met zich mee als het gaat om Know Your Customer en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme,” vertelt Bjorn. “In de horeca is veel contant geldverkeer. Het risico op witwaspraktijken is dan wat hoger. Energiecoöperaties bestaan vaak uit minimaal 25 personen, waarvan vier bestuursleden. De spanning zit ‘m hier vaak in het moment dat er een nieuwe eigenaar komt. Voor beide branches geldt dat Tikl van grote meerwaarde is.”
Alarmbel
“Voorheen bedachten we zelf welke workflow we moesten doorlopen om klanten te toetsen volgens de Wwft. We deden wat we konden; voerden een search uit op internet en vroegen door waar we dat nodig achtten. Maar de systematiek ontbrak. Nu is Tikl onze leidraad. Iedere nieuwe klant halen we door de tool heen; sommige informatievelden zijn al ingevuld, wij vullen de rest in en er rolt waardevolle informatie uit. Als er een alarmbel afgaat, zien we in één oogopslag wat de reden is en of we actie moeten ondernemen. Het hele KYC-proces is nu systematisch, eenvoudiger en dwingt ons om beter naar onze klanten te kijken.”
“Tikl zorgt voor helderheid en bespaart tijd.”
![]()
Bjorn Veenstra
De Jong Administratie & Advies
Bestaande klanten
Binnen het team van Bjorn en Michel werken twee mensen met Tikl. “De interpretatie van wat er uit de tool rolt, doen we samen,” legt Bjorn uit. “Dit werkt als een trein, we zijn er heel tevreden mee. Tot nu toe werden ruim 160 nieuwe klanten door Tikl heen gehaald. “Bestaande klanten checken we op het moment dat er iets verandert, bijvoorbeeld als er een nieuwe aandeelhouder op het toneel verschijnt.”
Meer zekerheid door Tikl
“Tikl levert helderheid op en bespaart tijd in de onboarding van nieuwe klanten. Bovendien stopt onze KYC niet als er een klant ingevoerd is. Met tussentijdse checks maken we de risico’s blijvend kleiner. En dat geeft zekerheid. Dat is echt anders dan voorheen, toen we een klant alleen ‘aan de voorkant’ controleerden en daarna loslieten. Ook voor onze klanten zelf betekent Tikl overigens een verlichting. We hoeven hen niet langer lastig te vallen met het verzoek om allerlei zaken aan te leveren.”
Gedragsverandering
“Tikl moet – nog meer dan nu het geval is – een vast onderdeel van onze work flow worden. Daar is gedragsverandering voor nodig en dat is niet overnight geregeld. Dat heeft tijd nodig maar ik heb er alle vertrouwen in dat we daar gaan komen.”
![]() |
![]() |